१८ कार्तिक २०७० (४ नवेम्वर २०१३)
पूर्वाेत्तर भारत भ्रमणमा निस्कने यो मेरो तेस्रो अवसर हो । अघि २०३४ सालमा सदियासम्म पुगेर फिरेको थिएा । असारमास ब्रह्मपुत्रको उर्लंदो भेल तरेको अझै सम्झिरहेको छु ।1 त्यसको धेरै वर्ष पश्चात् २०६६ सालको चैत्रमा उता शिलाङसम्म पुगी फर्किएा । नेहुको निमन्त्रणामा एक अन्तर्राष्ट्रिय गोष्ठीमा भाग लिन शिलाङसम्म पुगी फर्केको कुरा पूर्वको स्टकल्यान्डमा बिनासपना (नेपाली)2 र अ ड्रिम्लेश नाइट इन द स्कटल्याण् अव् दि इष्ट (अङ्ग्रेजी)3 शीर्षक निबन्धमा प्रकाशित छन् ।
त्यसको केही वर्ष पश्चात् पुन: गुवाहाटीको होटल सेरोइ लिलीमा बसेर यी शब्द कोर्दैछु ।
सबै बयान गर्दा लामो होला । नगर्दा पाठकलाई प्रशङ्ग बुझ्न गाह्रो पर्ला । यसपालि चाहिा शिलाङस्थित अङ्ग्रेजी तथा वैदेशिक भाषा विश्वविद्यालय (EFL University )को निमन्त्रणामा स्मृतिविज्ञान (Mnemonics) विषयको सम्मेलनमा भागलिन अर्थात् त्यसमा एक कार्यपत्र प्रस्तुत गर्ने उद्देश्यले म यता आएको हुा । अघि २०६६ को यात्रामा म श्री लेखनाथ शर्मा पाठकसित थिएा; यसपालि पनि म एक्लो छुइना— अञ्जना र सेवा साथमा छन् ।
म तीन दिन अघि नै काठमाडौाबाट दमक झरेको थिएा । घर काडमाडौामा छ तर दमक झर्दा मात्रै घर पुगेको न्यानो अनुभूति प्राप्त हुन्छ । अझै त्यहाा पुग्दा पनि भित्री मनमा त म पहाड पान्थर–ताप्लेजुङबाट यता मधेश झरेको हुा भन्ने भाव रहिरहन्छ; झापाबाट काठमाडौा पस्ता त्यो भाव द्विगुण हुन्छ; त्यहााबाट बेलायत, अमेरिका पस्ता झन् कस्तो हुादो हो ? कहिलेकाहीा म कल्पिन्छु र वहिर्गमनले टाढा पुर्याएकाहरूको मनमा उठ्ने लहर गन्दछु ।
हाम्रो यात्रा पूर्वी भारतको न्यू जलपाइगुडी स्टेशन (एनजेपी) बाट आरम्भ हुन्छ । यात्राको पूर्व तयारीको लागि पनि म दमक झरेको थिएा । यो निकैपल्ट आइजाइ गरेको ठाउा हो । तर इ–टिकट साग आएको पहिलो पल्ट पर्यो । चार वर्ष अघि बेलायत पुगेको बेला घरै बसेर रेल/बसको टिकट काट्न सकिन्छ भन्दा आश्चर्य मानेको थिएा । आज त काठमाडौाबाटै जलपाइगुडीको रेल्वे टिकट र गुवाहाटीको होटल बुकिंग गरियो । समय कसरी परिवर्तनशील छ यो बुझ्नु पर्छ, यो प्रविधिले मारेको फड्को हो । उसका लामा फड्का बीचको खाडलमा हामी परेका छौा । यी सबै कुरा त छोरीले सिकाएकी हुन् । म पनि समयसाग दौडिन सिकिरहेको छु ।
प्रत्येक गन्तव्यको तयारी ठूलो र प्राथमिक कुरो हुन्छ । मेरा अधिकांश यात्राहरू साहित्यिक/प्राज्ञिक हुने भएकाले ती कुनै न कुनै गोष्ठीपत्र/कार्यपत्र प्रवचनसितै जोडिएका हुन्छन् । तिनको विषयवस्तु, प्रस्तुति, औचित्य आदिको चिन्ता र त्यसको तयारीले धेरै समय लिन्छ । यसपालिको कार्यपत्रले मेरो एक महिना लियो होला । तर आफौ म त्यति सन्तुष्ट छैन कारण यस महासम्मेलनले स्मृतिविज्ञानलाई प्रधान विषय बनाएको छ, ग्रिसेली मूलको निमोनिक्स प्राक्सिस जसको अर्थ हुन्छ— स्मृतिको संस्कृतिमा वा सभ्यतामा स्थान, त्यसको उपयोगिता, महत्त्व र परम्परा; यो विषय हाम्रो सन्दर्भमा नवीनतम छ ।
जतिपल्ट यात्रा गरिएपनि फेरि नवीन यात्रा गर्ने बेलाको मनस्थिति सदा उस्तै हुन्छ । दुईचार दिनदेखि महिनादिनका अनेकौा यात्रा गरो, स्वदेशदेखि समुद्र पारिसम्म कतिपल्ट तरो तर हिाड्नुभन्दा अघि कति दिनदेखि मनमा अनेक तरंग, किञ्चित चिन्ता र कौतुहलले छोप्ने गर्छ; केही ता सन्देह र भयले पनि छुन्छ । परदेशमा खान, बस्न नमिलेर, धावा धपेडीको कारण विसन्चो पो हुन्छ कि; अरू कुनै अप्ठयारो पर्छ कि, टिकट हराउाछ कि, खर्चपात, झोला चोरिन्छ कि उताकाहरूले कसरी ‘रिसिव’ गर्ने हुन् आदि ।
यसरी जहिले पनि यात्रा अघिको मन अलिक उद्वेलित र अशान्त पनि हुन्छ । प्रस्थान गर्ने समयमा पानी छुट्ने हो कि, डायरी कलम कुन गर्ने होला, बाटामा पासपोर्ट परिचयपत्र देखाउनुपर्छ कि, पढ्ने पुस्तक कुन कुन बोक्ने होला, पढ्न मिल्ला ? चस्मा, हाइलाइटर, फलफूल काट्ने चक्कु, केही एक्स्ट्रा रुमाल, औषधी, खाजा, विशेषगरी उपयुक्त वस्त्रहरू इत्यादि छन् । यस्तो लामो यात्रामा जानाले छुटेका मेरा १०–१५ दिनको केबाट क्षतिपूर्ति हुन्छ होला भन्ने चिन्ता पनि लाग्छ तर अर्काे मन भन्छ ३६० मा १५ घटछ, त्यत्ति न हो । त्यसो ता ज्ञान आर्जनमा गएको म; यसमा अवश्य अलिकति चुनौति छ, अप्ठ्यारो छ, नवीनता छ अरू प्राप्ति छन् । इष्टमित्र भेट होलान्; उता छोरीको पनि कार्यपत्र छ उनलाई पनि ज्ञान र ढाढस मिल्ला— अञ्जनाले पनि देश हेर्ने इच्छा गरेकी हुन् । अन्य विश्वविद्यालयले के कसो गर्दा रहेछन् सो थाहा भएमा आफ्नो विभाग र विश्वविद्यालयको चिन्ता गर्ने दृष्टि प्राप्त हुन्छ । यद्यपि हाम्रोमा केही नयाा काम गर्ने कुनै उपाय छैन । बद्धमार्गीहरूले चलाएको प्राज्ञिक संस्थामा कुनै नयाा मार्ग खुल्न दिादैनन्, यथास्थितिवादी जडहरूको बाहुल्य छ; हाम्रो विश्वविद्यालयमा वौद्धिकता र प्राज्ञिकता सम्पूर्णरूपले परास्त छ; राजनीतिका चाटुकार र मूढहरूको बजारमा उभिन पनि शरम लाग्छ । तथापि अरू समक्ष पुगेर त्यस्तो गुनासो सुनाउने आाट आउादैन; त्यस्तोमा कसरी काम गर्दैछौ, किन त्यो सुधारिएन भन्दा के भन्नु ? देशकै नाम कलुषित होला भनी चूप म रहन्छु । सबै उत्कृष्ट छ भन्छु; तर हाम्रोमा जस्तो प्रतिकुलता विश्वको कमै वश्वविद्यालयमा होला । यस्तो मेरो अनुभव छ ।
अघि भनो, म काठमाडौाबाट तीन दिन अघि हिाडेको थिएा । दमक पुगेर प्रतिभा निकेतनद्वारा आयोजित देवकोटा जयन्ती मनाउने सल्लाह थियो; सो सौभाग्य कार्तिक १५ गते प्राप्त भयो । धन्य हाम्रा मेघराज तिमसिना, प्रा. मोहन भण्डारी लगायतका साहित्यप्रेमीहरूको उत्साहले जम्मा एउटा भएपनि
(महाकविको) सालिक स्थापित छ, त्यत्रो दमकमा अरू स्रष्टाको नाममा केही बनिएको छैन; तर विशाल चौडा सडक; मनोरञ्जन घर, भव्य महल, अपार्टमेण्ट घर, स्वास्थ्य र शिक्षाको व्यापार अकल्पनीय छ । कला संस्कृति र सिर्जनापक्ष भने टालिएकै छ । यता दीपावलीको समय र संविधानसभाको चुनावले गर्दा सारा देश उत्साह र अनिश्चित आतंकको धुावाले कुइरी मण्डल थियो तथापि हामीले मनायौा । महाकविको स्मरण गर्यौा ।
त्यसपछि दुई दिन घरै बसो; आमा र दाजु भाउजू इष्टमित्र सागै । आमाको रहरले अर्कै सानो सुन्दर घर बन्दैछ । उहााको यस जीवनवादी रहरलाई; लोकको अतृप्त तृष्णालाई हामीले पूरा गर्न प्रयत्न गर्दैछौा । कार्तिक १७ गते रविबारको बिहानी उडानबाट अञ्जना र सेवा पनि विराटनगर ओर्लेर दमक आइपुगे । बिराटनगर जहाजबाट उत्रेर दमक आउन अढाइ घण्टा जति लाग्छ । भविष्यमा दमक वरिपरि जहाज मैदान खुल्यो भने, कुनै तीव्र गतिको बिद्युत यान चल्यो भने यो समय छोटिएला तर हाम्रो मनमा आज त्यसको कल्पना छैन । देशले भोगेको अभाव र गरिविले धेरै सम्भावनाहरू निर्जीव पार्दाेरहेछ । देशको विपन्नता र अज्ञानतालाई व्यक्तिले भोग्नुपर्ने कस्तो होला ।
लक्ष्मीपूजाको दिन हाम्रोमा पीठो कुट्नेहरूको पालो हुन्छ किनभने गाउााभरिमा एउटै ढिकी छ । प्राचीन सभ्यताको प्रतीक ढिकी दमकबजारतिर (गाउामा पनि) सबैले उखेलिसकेका छन् । ढिकी बनाउने काठ, त्यसलाई स्थापना गर्ने ठाउा, त्यसको छानो, बाराबेरा, त्यसपछि चाहिने ओखली, मुस्ली, आग्लो आदि अनेक औजार जोडेर बनाइएको ढिकी एउटा सार्वजानिक औ निशुल्क सेवा केन्द्र हो; नगर जीवनमा पसेको मान्छेले धान्न सक्तैन । त्यसबाट उत्पन्न हुने ध्वनिमा अब प्राचीनताको सांस्कृतिक लय मेटिएको छ, प्रदूषण र झर्काे जस्तो तत्त्व प्रतिस्थापित छ । त्यसैले होला ढिकीको प्रयोग कम हुादैछ तर हाम्रोमा छ आमाको रहरले । त्यसले हाम्रो भाङबारीमा अनादिकालदेखिको जीवन्ततालाई बाचाएको छ ।
गाईतिहारे औासीको दिन, दिनभरिको ढिकी र छरछिमेकदेखि उठेको सेलरोटीको बास, सााझदेखिको झिलिमिलि र पटकाले उल्लसित दमक शहर जगमगाएर उठ्यो । एकछिन बल्दै फेरि झ्याप्प आध्यारोमा लुक्तै गर्छ; आवाज, ध्वनि, रंग, प्रकाश र वायुले गर्दा जीवन अर्कै भूमिमा पुगेझौ हुन्छ । अबेरसम्म आवाजले आनन्दले सुत्न दिएन यद्यपि हाम्रोमा यसपालि तिहारको माला टीका थिएन ।
त्यसको भोलिपल्ट १८ गते प्रातै उठ्यौा— चारबजे । यतिबेला पनि आमाले मलाई नुहाउने पानी तताउने तर्खर गरेको देख्छु— मैले त भनो— मोटरले तानेको पानी भूगर्भको तातो होला आमा पर्दैन, तर आमा भन्नुहुन्छ, म तताइदिन्छु । त्यसो भए ग्यासमा तताउनू । आमा भन्नुहुन्छ— आगेनामै बसाल्छु आगो पनि ताप्नुपर्छ । सम्झो अब आगो ताप्ने संस्कृति नेपालका शहरबजारमा कति प्रतिशत बााकी होलान् ? तर आमाको डल्ले भााडामा मेरो पानी तात्यो । यसरी स्नेह र ममता सदा अक्षय रहेछ । नयाा घरमा पसेर बिस्तारै आगेनामा आगो जोरेर ओदान माथि डल्ले भााडो राखी उमालेको पानी, गंगाले स्नानागार पुर्याई; मैले स्नान गरो । यही ममता र प्रेमको लागि म घर आउाछु । ठुल्दाजु र भाइहरू पनि, बैनीहरू पनि त्यसैले तानिएका हुन्छन् । त्यस्तै ममता खानी हुनुहुनछ भाउजू, निश्वार्थ दाजु । दुवैलाई मन छ हामीलाई राम्रो खानेबस्ने प्रवन्ध गरी आनन्द दिनु । यसैले पनि मलाई घर आउन मन लाग्छ । त्यहीा पचासौा वर्षदेखिको पारिवारिक संस्कार एवम् परम्परा सुगन्धित हुन्छ; यता काठमाडौातिरको नागर शुष्कताले नित्य लखेटिएका हामी उता पुगेर एकैछिन बिसाएर स्वास फेर्न पाउाछौा । त्यहाा ढिकीको ढ्वाकढ्वाक र जााताको घ्वाइाघ्वाइा छ, त्यहीा गोठमा १२ लिटर दूधदिने गाई छ, छरछिमेकी, फलफूल र सागशब्जी वगान । तिनमाथि चारै प्रहर गाउने पक्षी, बुबाले रोपेका, आमाले गोडेका यस्ता आनन्दका स्रोत छन्; आनन्दकर परिवेश छ । त्यसैले बारम्बार दाजु पुग्नुहुन्छ ।
अब धेरै सुविधा थपियो । विशाल मार्ग छ घर सामुन्ने चौडा कालो पीच । आागनमा धनबहादुर भाइको भ्यान पर्खिरहेको छ । नुहाइधुवाई बस्त्र धारण गरेर चिया नास्ता पश्चात् झोला निकाल्दै म प्रश्न गर्छु : ‘कति लिने भाइ’ ? ‘दाजुलाई के कति भन्ने र मात्र १५०० दिनू’ ऊ भन्छ र हामी पााच नबज्दै भ्यान चढ्छौा । पूर्वमा लाली फाटेको छैन । अलिकति उज्यालोको तीव्रताले निर्मित एक मण्डलाकार छ । मैले हिजो बजाएको अखण्ड मण्डलाकार सम्झो, मैले सूर्यकोटी समप्रभो सम्झो । दिनभरि हिजोको रमाइलोमा गंभीर आनन्द दिने विद्वान् काका र यता हल्का रमाइलोमा सहभागी कृष्णबहादुर अनि लक्ष्मी भाइ थिए । प्राचीन आनन्दका संयोजक । त्यति सम्झिादै आमासित बिदा माग्यौा । हाम्रो भ्यान डीलडीलको सीत हेर्दै बाटा लाग्यो । पूर्वको अरूणिमा झन् गाढा र ज्योतिर्मय मण्डल माथिमाथि चढ्दो छ । ज्योतिर्मय लाल गोलाकार जगत् ब्यूाझाउन आएको छ । हामी सबै स्वीकार्दै, त्यसलाई निशुल्क प्राप्ति ठान्छौा । तर यसको प्रदाताप्रति हाम्रो कुनै विनयभाव छैन ।
झन्झन् उज्यालो बढ्दै गयो । लामो झरीबादल बर्षापछिको यस्तो प्रभात आज कति स्वच्छ थियो । धनबहादुर भाइ सोधेको बोल्छ, अथवा नबोली सरर चलिरहन्छ । त्यसरी एकै घण्टामा कााकरभिट्टामा ओराल्यो । मान्छे यहाा कम्ती थिए । दशबाह्रवटा टयाक्सी र भ्यान थिए । भर्खर बजारमा चिया पाक्दै थियो । तिहारले छोपिसकेको एक प्रकारको मीठो मौनता र नीरव शान्ति थियो ।
त्यहीाबाट अर्काे टयाक्सी फेला पर्यो र चालक भाइ तुलसीबहादुर अघि सरेर भन्छ— इन्डियन इम्वेसीबाट रोड पर्मिट लिएको गाडी, दुवै देशमा चल्छ सर । म डराएको थिएा— भन्सारमा कतै दु:ख दिने हुन् कि, झिटी गुन्टा लगेज उधिन्ने हुन् कि, अघि डा. कविता लामाले नेपालबाट उपहारमा पाएका पुस्तकहरूको प्याकेट पनि भन्सारले इण्डिया ल्याउन नदिएर, भन्सार तिर्न लगाएको कुरा सुन्यौा । त्यस्तो हुने हो कि; दुईचार पुस्तक कोसेली बोकेका छौा । त्यता इण्डियाबाट भने देशभरिका नाकागरी दिनको पााच ट्रक पुस्तक नेपाल भित्र्याउाछ, तर हामीले नेपालबाट एक प्याकेट उपहार कृति भारतमा ल्याउन पनि डरसरी हुनुपर्छ । वर्षाैं भयो सिलिगुडी, दार्जीलिङ कराएको, पूर्वेत्तर भारत कराएको, हामी यतादेखि कराएको, तर कुनै नेपाली सरकारले यस्तो असमानताको टुङ्गो लगाउन सकेनन् । कत्रो अन्याय छ, ससमानता छ, सुन्दैन, नेपाली मन्त्री, प्रकधानमन्त्री उपस्थित मिटिङमा हामीले दु:ख पोखेको; नेपाली बुक सोसाइटीले वर्षांैदेखि बिन्ति गर्दाेछ; बारम्बार अखबारमा लेखेका हौा, गत वर्षको अगष्टमा साहित्य अकादमी दिल्लीमा आयोजित भारत–नेपाल स्रष्टा सम्मीलनमा कुलपति बैरागी काइालाको प्रस्तुतिको एउटा बुादा यहीा थियो तर कसैले सुनेन । तस्कर गुण्डाहरूले भनेको भए सरकारले सुन्थ्यो होला; अझ कालो बजारको स्वर सुन्थ्यो होला तर अक्षरमा खेल्ने हामीसित केको तागत हुन्छ र सुन्छ । अझै सुन्दैन होला । तर आज म भयभुक्त भएा भारतीय भन्सारमा गाडी नै खोलेन, सूटकेश हेरेन, सोधेन । कारण यो पासवाला थियो । यस्तो हुन्छ भन्ने जानेको भए अरू पनि एक बाकस पुस्तक लिएर आउादा हौा, उपहारको लागि तर त्यो थाहै भएन ।
त्यहाादेखि वगानैवगानको भित्री बाटो, हरियालीको चेपैचेप, मान्छे राम्ररी उठ्नुभन्दा पहिले हामी अघि बढ्यौा । दीपावलीका केराका थाम बाटाभरि, प्रवेशद्वारहरूमा ठडिएका, केही लडेका थिए । ठाउाठाउा बनाएका अस्थायी पूजास्थाल, बिजुलीका तार, निभेका दिया र फूलहरू विश्राममा थिए । हामी सिलिगुडी बजार पसेनौा त्यसैले पनि साराकासारा मार्ग परिवेश सुनसान थियो । एक मन त डरडर पनि लाग्यो । यो सुनसानमा भित्र कतै पुर्याएर अरू मतियार भिडाएर यसले लुटपाट गर्ने त होइन; त्यस्ता पनि कथा सुनेका छौा; हाम्राहरूले भोगेको देखेका छौा । हे प्रभू ! आज त्यस्तो कुरा नहोस् ।
एनजेपी पुग्न एक घण्टा समय लाग्यो होला । कतिपल्ट आएको ठाउा आज पनि अपरिचित लागेन । कतिपल्ट हाम्रो हैदरावाद जाने रुट यही थियो । आज उसैगरी स्टेशनमा पुग्यौा तर कोही परिचित छैन तथापि रेल आवागमनको सूचना गर्दा अङ्ग्रेजी, बंगाली र नेपाली गरी तीन भाषामा उद्घोषण गर्छ । मलाई लाग्छ— यो पनि हाम्रो आागन हो । यतिले पनि हाम्रो सम्मान र सुरक्षाको बोध हुन्छ । मैले दिल्ली–काठमाडौा जेट यानमा नेपाली उद्घोषण सुनेको हुा, त्यसैगरी काठमाडौा–कतारको विशाल यानमा पनि नेपाली समेत त्रैभाषिक उद्घोषण सुनेको हुा । यसरी भिन्न भूमिमा हाम्रो भाषाको सम्मान गर्ने कोही छ भन्ने थाहा पाउादा पनि त्यसले एउटा सुरक्षाबोध हुने रहेछ । व्यक्ति भन्दा पनि मेरो जाति र यसको भाषा चिनिएछ भन्ने ढुक्क लाग्दो रहेछ । यसले अर्कातिर पनि सङ्केत गर्दछ— नेपाली जातिको आवागमन कति विस्तृत र व्यापक हुन थालेको छ । यो सागै नै भाषा र संस्कृतिको आवागमन हुने हो । हाम्रो सम्मानमा नै यसरी त्यहाा हाम्रो भाषा बोलिएको हो । यो नेपाली समेतको भूमि पनि हो । त्यसले गर्दा पनि एनजेपी आफ्नै लाग्यो; त्यहाा थुप्रै नेपालीको निरन्तर आवागमन थियो । विश्राम गृहमा ज्यादाजसो दार्जेलिङ, सिक्किम अनुहारका नेपाली नै थिए । उता पूर्वाेत्तरकालाई छुटयाउन मुश्किल पर्छ ।
रेल चढेको कैयौा पल्ट भयो होला— २०२८ सालमा वनारस जाादा पहिलोपल्ट जोगवनीमा चढियो । त्यस यता कति भो कति ! चार दशक भित्र सयौापल्ट पुग्यो होला । तर पनि नेपाली संस्कृतिमा रेल नपर्ने भएकाले चढेको बिर्सिइन्छ, यो सधौ विदेशीय वा पराई शक्ति जस्तो, अनौठो लाग्छ । रेल चढ्नु अघिको अज्ञानतामा आवश्यक पर्ने आतेसको भावना त्यसपछिको हुल र ठेलमठेल, भीडमै हराएर उपयुक्त कोठामा नपुगिने भय; साथी छुट्ने भय, चोरी र लुटिनाको भय— धेरै कुराको प्रतीक हो । यो संसारमा मानिसहरूको भीडमा, अन्योल कुहिरोमा हामीले गरेको भागदौड र रेल चढ्न गरेको झम्टाझम्टी सदा उस्तै लाग्छ मलाई । यद्यपि त्यहाा व्यवस्था छ सिस्टम छ तर पनि झम्टेर पुग्नु ठेलिनु र खाादिनु मलाई सदा नै अनिवार्य लाग्दछ । त्यसले भय उत्पन्न गर्छ । एक आधा घण्टाको ट्रौमा सञ्चार हुन्छ ।
यसपालि पनि अघि नै टिकट गरेका हौा । कन्फर्म छन् तर एक दर्जन लिक र लाइनतिर पस्ने अनेक सींढि र भर्याङमा कुन चिनेर कता झर्नु, कहााको कुन रेल पसेर कता रोकिन्छ त्यो संस्कृतिमा नहुर्कनेलाई अन्यौलको बजारमा पसेझौ लाग्छ । मिनेटमिनेटमा रेल आएका छन्, गएका छन्, हाम्रो कुन लाइनमा रोकिन्छ कतिबेर अडिन्छ, आफ्नो डिब्बाको नम्बर पत्ता नलागेर समयमा उठ्न नसकेर बेपत्ता हुाइने हो कि— यस्तो आशंका र भयले एकपल्ट छुन्छ । घडी हेर्दै अधीर हुादै सन्देह र आशंकामा तीन घण्टा बस्यौा । तर मैले नेपालमा पढ्न थालेको फ्रिडम फ्रम द पाष्ट साथमा थियो । झिकेर त्यही पढ्न थालो । यसलाई मैले अतीतबाट विमुक्ति सम्झेर बढ्न थालो । बेलाबेला चनाखो गर्दै त्यही पढिरहो । मलाई दुई वर्ष अघि सजन कुमारले उपहार गरेको कृति । यसलाई सरसर्ती मात्र पढेको हो । यसपालि मेरो शैलीमा गम्भीरतापूर्वक पढ्ने रहर जागृत भयो र यस यात्राको लागि बोकेका कृतिमध्ये एउटा यो पनि परेको छ । अरू कृतिबारे पढ्न भ्याएाछु भने पछि उल्लेख गरौाला । अञ्जना र सेवा आआफ्ना पुस्तक पढ्न थाले, स्टेशनमा बिक्ने नयाा रीडर डाइजेष्ट पनि कति महागो ! अञ्जनासाग रविन्दर सिंहको आई टु ह्याव् अ लव् स्टोरी थियो; सेवासाग चाहिा शिरिषको फूल ।
प्रत्येक यात्रामा म आफ्नो शैलीले गम्भीर पठन गर्न रुचाउाछु । मेरो पठनको शैली अर्कैछ— त्यसबारे पनि यहाा दोहोर्याउन चाहन्ना ।
वास्ताबस्ता ११:३० मा राजधानी एक्सप्रेस आउने घोषणा भयो । भरे विचलित परिएला कि एउटा राता कमेजे कुल्लीलाई बन्दोबस्त गरेको थिएा । उसका सुकिला दाात, फुलेका दारी, घोप्टा तिलचामले जुाघा र सरल भारतीय नागरिकको संस्कृतिको प्रतिनिधि व्यक्ति मलाई खूब मन पर्यो र अघि नै उसलाई रोजेको थिएा । नभन्दै पढ्दा पढ्दा हामी थाकिसकेका थियौा । रेलको सिटी सुन्नासाथ उफ्रेर ऊ माथि विश्रामालयमा आयो । हामी युद्धमैदान हेर्दै कोलाहल सुन्दै भिड्न तत्पर भयौा । राता कमेजोले दुइवटा सुटकेश शिरमा हालेर एउटा झुण्डयायो, भारतको यो पुरानो संस्कृति । हामीले पनि आफ्ना झोला भिर्यौा । मसाग बात गर्दै गयो— एनजेपीमा मात्र १४० कुल्ली छाौ हजुर; मैले सन् १९७२ मा लाइसेन्स लिएको हुा; म सोर वर्षको थिएा उसले परिचय दिएको थियो । रु एक सय ज्यादा भो भाइ सामान त्यति चढाएको, मैले भनो । हामीलाई मुस्किल छ, दिनको तीनचार सय कमाउन । मैनाको पााच रु सरकारी टयाक्स पनि तिर्नुपर्छ । त्यसको सट्टा के पाउाछौ ? एउटा लाइसेन र रातो कमेज फिरीमा भन्दै ऊ अलिकति मुस्कायो । फेरि उता दार्जेलिङ जाने स्टेशनमा ठेल्ने ट्रलि राखिदियो र हाम्रो रोजीरोटी समाप्त हुादैछ । हामीले विरोध गर्यौा— यो ट्रलि नल्याउन् भनेर, यहाा पनि ट्रलि ल्यायो भने अब गाउा फर्किंदा हुन्छ; गाउामा पनि कुनै काम छैन । एकपल्ट नेपालको उदयपुरमा ढाक्रेहरूले पहाड चढ्ने ट्रकको वा टयाक्टरको विरोध गरेको खबर छापिएको थियो । यहाा ठिक त्यस्तै रहेछ । प्रविधि पनि गरिब र दु:खीका लागि बैरी हुादैछ । श्रम गर्ने उपाय नभेटेर मानिस कहिलेकाहीा प्रविधिविरुद्ध लडाइा गर्न तत्पर छ; तर के उसले जित्ला र ?
तर मैले टिकट पढेर थ्रीको ‘ए’ भनो; राम्रो नबुझेरै किनभने त्यहाा लेखिएको त्यही थियो । निरक्षर कुल्लीले बाकस ठेल्दै थ्रीको ‘ए’ भित्र पस्यो; हामीले पछयायौा— पुगेर खोज्दा कुनै सिट नम्बर मिल्दैन । एकछिनमा कुरो बुझाएर अर्कालाई देखाउादा हाम्रो कोच नम्बर बीको ‘फोर’ रहेछ सबै टिकट ‘बी’ का रहेछन्; त्यो थाहा नपाएर भारीले किचिएको विचरा एकपल्ट रिसाउन खोज्यो । तर उसलाई रिसाउन फुर्सद थिएन । पनि मलाई यति मूर्ख बनेकोमा पश्चात्ताप गर्ने समय पनि थिएन । त्यहााबाट तर्सेर आत्तिदै घुर्चिंदै ठेल्दै ऊ झर्यो मान्छेको अटेसमटेस सास थुन्ने थियो; हामी पनि मरेर ओर्लियौा; राता कमेजे जोडले अघिअघि उड्न थाल्यो— हाम्रा बाक्सा सागै यो कुंभमेलामा हराउने हो कि ? मैले आफ्नो दृष्टि जोर बाकसमा स्थिर गरेर उसकै गतिमा उड्न थालो, सेवा र अञ्जना परै छन् अब रेल छुटयो भने के हुन्छ ! रेलले सिटी फुकिसक्यो रेलको मुखबाट पुछारसम्म भारी घिसार्दै दौडादा मेरो मुटु ढुकढुक भयो । सम्झो— आज मूर्ख भइयो, शायद अब यो यात्राको यहीा अन्त्य हुने भो अब शिलाङ होइन घरै फिर्नु पर्ने हो कि ? पर्सीको सम्मेलन छुट्यो भने जानुको के अर्थ रह्यो ? ठूलो भय र सन्त्रासमा देवीदेवता पुकार्दै बल्ल ठीक बग्गीमा चढ्यौा; सीटमा बस्न नपाई राजधानी सिटि फुक्तै हल्लिन थाल्यो । विचरा कुल्ली त्रुटीपूर्ण सूचनादाता मतिर फर्केर थप दाम माग्न खोज्दै थियो; मलाई उसले मूर्ख ठहराएको हुनुपर्छ; कुरो त्यस्तै थियो तर राजधानी तीव्र गतिमा छकछकाउन थालेकाले ऊ आत्तिादै ढोकातिर बढ्यो । ढोकैमा पुगेर सेता दाातका एक फ्ल्याश मतिर फाल्दै बुरुक्क तल उफ्रियो । कुन्नि यो दु:खीले घुाडा पो खुस्कायो कि । रेलले तीव्र गति लिइसकेको थियो ।
कत्रो आपद छ यस्तो नवीन संस्कृतिमा । जतिपल्ट चढे पनि आज एकपल्ट म आफ्नै मुगलानका सुतार र ठूले जस्तो भएाछु अवोधतामा । म अझै भित्र खुम्चिरहेको थिएाछु; तर वरिपरिकाले यसरी म आत्तिएको चाल पाए कि भन्ने सन्देहले बिस्तारै सीटमा बसेर सम्हालिन खोजो । त्यसपछि मैले अतीतका ठूले र सुतारको स्थिति सम्झो: “आसाम मेल !” मानिसको दौडादौड देखिन लाग्यो । मल्याकमुलुक उनीहरूले हेरे— मानिस त्यही रेलतिर दौडिरहेछन् ।” “ आछाम जाने रेल यही होला दाइ, जौा पसौा” कान्छाले भन्यो । मुख धुनु थिएन; दिशा पिसाबको निम्ति जता पनि मानिस छन् । त्यहाा ठाउा छैन । कचेराले ढाकेका चिप्रे आाखा र रित्तो पेट लिएर मान्छेको अपार भिड घुर्चिंदै उनीहरू रेलतिर बढे । चढेर भित्र पसे । एकदम सफा र राम्रा बस्ने सिटमा अझ राम्रा र मोटा मानिसहरू बसेका छन् । एकातिर मानिसहरू गफमा मस्त छन्, अर्कातिरका खानमा व्यस्त छन् र बााकीलाई पस्नु निस्कनु, भारी उचाल्नु पछार्नु उत्तिकै धावा छ । सुतार कान्छो थ्याच्चै भुइामा बसेर दाजुलाई बस्ने सङ्केत गर्दै भन्यो, “याा बस दाइ, माथिका सिटमा त ठूला–ठूला साहेपहरू बस्छन् ।” दुवैले पलोटी कसे । उनीहरूमा दृष्टिपात गर्दै मानिस खित्खिताउन लागे । गर्दागर्दै सम्पूर्ण कोठा हाासोको फोहरा बन्यो । उनीहरू केवल मुखामुख गर्न सक्थे, आत्तिन जानेका थिए । यतिकैमा एउटा मोटेले बोल्यो, “अरे यह कमरा रिजर्व है, यहाा से निकलो, कहाा जाओगे ?” उनीहरू फेरि मुखामुख गर्छन् । अनुहारमा निर्दाेष रेखाहरू कुद्छन् । ओह ! यस संसारमा मानिसलाई कहीा दोष छैन भने त्यो निर्दाेष रहनुमा मात्र हुनसक्छ । त्यो मानिस फेरि बोल्यो “यह रिजर्व है समझे ?”
“हामी त साहेब, पहाडबाट आएका” (मुगलान : पृ: ९) ।
यात्राको आरम्भ नै यस्तो भयो । त्यसपछिका अनेक संभावनाले, सन्त्रासले मलाई बौरिन आधा घण्टा लाग्यो । बल्ल राजधानी उडेको थाहा पाउन थालो । एकघण्टा पछि तपाईंलाई खाना के ल्याउा सर, भन्दै एउटा नाम टिपुवा युवक आयो । बोलीमा बंगाली वा नेपाली छुटयाउन सकिना । ऊ दुवै भाषा त्यसरी बोल्थ्यो । तर अधिक पान सेवनले उसका दन्त खैरिएका थिए— मैले ठानो यो बंगाली हो कि । अनि मैले सोधो खानामा के के छ भाइ ? उसले बतायो आलु पनीर, राइस, रोटी दाल, शब्जी आदि । मैले सोधो कुन खानाको कति पर्छ ? तब मेरा छेउको अर्काे युवकले यो राजधानी हो सर, यसमा पैसा लाग्दैन; जे खाए पनि हुन्छ भने । म छक्क पर्दै थिएा । केटालाई टिप्न हतार थियो । दोस्रो युवकले थप्यो— चिया नास्ता पानी खाना सारा कुरा अस्तिनै टिकटसागै तिरिसकियो । आज फिरिमा छ । उनीहरूले आत्तिएको मलाई हिन्दीमा बुझाए ।
त्यसपछि मात्र मेरो अज्ञानता खुल्यो र तत्काल भनो— उसो भए रोटी शब्जी । वास्तवमा म कहिल्यै राजधानीमा चढेको रहेनछु । कहिल्यै पनि यस्तो एसी (वा स्पेशल) ट्रेनमा चढेको रहेनछु ।
---------------------------------------------------------------------------------------------------
1. सो यात्राको सम्झना मेरो एक्लै एक्लै एक्लै निबन्धसंग्रह (२०६०) मा सङ्कलित ए मास्टर नानी ! ९० सालका भुइाचालाको किताप निबन्धले प्रस्तुत गर्दछ ।
2. व्याकुल पाठकद्वारा सम्पादित नेपाली नियात्रा खण्ड–एक २०६९ मा संकलित ।
3. A Dreamless Night in the Scotland of the East. (in Reading Beyond the Borders— 2012)
पूर्वाेत्तर भारत भ्रमणमा निस्कने यो मेरो तेस्रो अवसर हो । अघि २०३४ सालमा सदियासम्म पुगेर फिरेको थिएा । असारमास ब्रह्मपुत्रको उर्लंदो भेल तरेको अझै सम्झिरहेको छु ।1 त्यसको धेरै वर्ष पश्चात् २०६६ सालको चैत्रमा उता शिलाङसम्म पुगी फर्किएा । नेहुको निमन्त्रणामा एक अन्तर्राष्ट्रिय गोष्ठीमा भाग लिन शिलाङसम्म पुगी फर्केको कुरा पूर्वको स्टकल्यान्डमा बिनासपना (नेपाली)2 र अ ड्रिम्लेश नाइट इन द स्कटल्याण् अव् दि इष्ट (अङ्ग्रेजी)3 शीर्षक निबन्धमा प्रकाशित छन् ।
त्यसको केही वर्ष पश्चात् पुन: गुवाहाटीको होटल सेरोइ लिलीमा बसेर यी शब्द कोर्दैछु ।
सबै बयान गर्दा लामो होला । नगर्दा पाठकलाई प्रशङ्ग बुझ्न गाह्रो पर्ला । यसपालि चाहिा शिलाङस्थित अङ्ग्रेजी तथा वैदेशिक भाषा विश्वविद्यालय (EFL University )को निमन्त्रणामा स्मृतिविज्ञान (Mnemonics) विषयको सम्मेलनमा भागलिन अर्थात् त्यसमा एक कार्यपत्र प्रस्तुत गर्ने उद्देश्यले म यता आएको हुा । अघि २०६६ को यात्रामा म श्री लेखनाथ शर्मा पाठकसित थिएा; यसपालि पनि म एक्लो छुइना— अञ्जना र सेवा साथमा छन् ।
म तीन दिन अघि नै काठमाडौाबाट दमक झरेको थिएा । घर काडमाडौामा छ तर दमक झर्दा मात्रै घर पुगेको न्यानो अनुभूति प्राप्त हुन्छ । अझै त्यहाा पुग्दा पनि भित्री मनमा त म पहाड पान्थर–ताप्लेजुङबाट यता मधेश झरेको हुा भन्ने भाव रहिरहन्छ; झापाबाट काठमाडौा पस्ता त्यो भाव द्विगुण हुन्छ; त्यहााबाट बेलायत, अमेरिका पस्ता झन् कस्तो हुादो हो ? कहिलेकाहीा म कल्पिन्छु र वहिर्गमनले टाढा पुर्याएकाहरूको मनमा उठ्ने लहर गन्दछु ।
हाम्रो यात्रा पूर्वी भारतको न्यू जलपाइगुडी स्टेशन (एनजेपी) बाट आरम्भ हुन्छ । यात्राको पूर्व तयारीको लागि पनि म दमक झरेको थिएा । यो निकैपल्ट आइजाइ गरेको ठाउा हो । तर इ–टिकट साग आएको पहिलो पल्ट पर्यो । चार वर्ष अघि बेलायत पुगेको बेला घरै बसेर रेल/बसको टिकट काट्न सकिन्छ भन्दा आश्चर्य मानेको थिएा । आज त काठमाडौाबाटै जलपाइगुडीको रेल्वे टिकट र गुवाहाटीको होटल बुकिंग गरियो । समय कसरी परिवर्तनशील छ यो बुझ्नु पर्छ, यो प्रविधिले मारेको फड्को हो । उसका लामा फड्का बीचको खाडलमा हामी परेका छौा । यी सबै कुरा त छोरीले सिकाएकी हुन् । म पनि समयसाग दौडिन सिकिरहेको छु ।
प्रत्येक गन्तव्यको तयारी ठूलो र प्राथमिक कुरो हुन्छ । मेरा अधिकांश यात्राहरू साहित्यिक/प्राज्ञिक हुने भएकाले ती कुनै न कुनै गोष्ठीपत्र/कार्यपत्र प्रवचनसितै जोडिएका हुन्छन् । तिनको विषयवस्तु, प्रस्तुति, औचित्य आदिको चिन्ता र त्यसको तयारीले धेरै समय लिन्छ । यसपालिको कार्यपत्रले मेरो एक महिना लियो होला । तर आफौ म त्यति सन्तुष्ट छैन कारण यस महासम्मेलनले स्मृतिविज्ञानलाई प्रधान विषय बनाएको छ, ग्रिसेली मूलको निमोनिक्स प्राक्सिस जसको अर्थ हुन्छ— स्मृतिको संस्कृतिमा वा सभ्यतामा स्थान, त्यसको उपयोगिता, महत्त्व र परम्परा; यो विषय हाम्रो सन्दर्भमा नवीनतम छ ।
जतिपल्ट यात्रा गरिएपनि फेरि नवीन यात्रा गर्ने बेलाको मनस्थिति सदा उस्तै हुन्छ । दुईचार दिनदेखि महिनादिनका अनेकौा यात्रा गरो, स्वदेशदेखि समुद्र पारिसम्म कतिपल्ट तरो तर हिाड्नुभन्दा अघि कति दिनदेखि मनमा अनेक तरंग, किञ्चित चिन्ता र कौतुहलले छोप्ने गर्छ; केही ता सन्देह र भयले पनि छुन्छ । परदेशमा खान, बस्न नमिलेर, धावा धपेडीको कारण विसन्चो पो हुन्छ कि; अरू कुनै अप्ठयारो पर्छ कि, टिकट हराउाछ कि, खर्चपात, झोला चोरिन्छ कि उताकाहरूले कसरी ‘रिसिव’ गर्ने हुन् आदि ।
यसरी जहिले पनि यात्रा अघिको मन अलिक उद्वेलित र अशान्त पनि हुन्छ । प्रस्थान गर्ने समयमा पानी छुट्ने हो कि, डायरी कलम कुन गर्ने होला, बाटामा पासपोर्ट परिचयपत्र देखाउनुपर्छ कि, पढ्ने पुस्तक कुन कुन बोक्ने होला, पढ्न मिल्ला ? चस्मा, हाइलाइटर, फलफूल काट्ने चक्कु, केही एक्स्ट्रा रुमाल, औषधी, खाजा, विशेषगरी उपयुक्त वस्त्रहरू इत्यादि छन् । यस्तो लामो यात्रामा जानाले छुटेका मेरा १०–१५ दिनको केबाट क्षतिपूर्ति हुन्छ होला भन्ने चिन्ता पनि लाग्छ तर अर्काे मन भन्छ ३६० मा १५ घटछ, त्यत्ति न हो । त्यसो ता ज्ञान आर्जनमा गएको म; यसमा अवश्य अलिकति चुनौति छ, अप्ठ्यारो छ, नवीनता छ अरू प्राप्ति छन् । इष्टमित्र भेट होलान्; उता छोरीको पनि कार्यपत्र छ उनलाई पनि ज्ञान र ढाढस मिल्ला— अञ्जनाले पनि देश हेर्ने इच्छा गरेकी हुन् । अन्य विश्वविद्यालयले के कसो गर्दा रहेछन् सो थाहा भएमा आफ्नो विभाग र विश्वविद्यालयको चिन्ता गर्ने दृष्टि प्राप्त हुन्छ । यद्यपि हाम्रोमा केही नयाा काम गर्ने कुनै उपाय छैन । बद्धमार्गीहरूले चलाएको प्राज्ञिक संस्थामा कुनै नयाा मार्ग खुल्न दिादैनन्, यथास्थितिवादी जडहरूको बाहुल्य छ; हाम्रो विश्वविद्यालयमा वौद्धिकता र प्राज्ञिकता सम्पूर्णरूपले परास्त छ; राजनीतिका चाटुकार र मूढहरूको बजारमा उभिन पनि शरम लाग्छ । तथापि अरू समक्ष पुगेर त्यस्तो गुनासो सुनाउने आाट आउादैन; त्यस्तोमा कसरी काम गर्दैछौ, किन त्यो सुधारिएन भन्दा के भन्नु ? देशकै नाम कलुषित होला भनी चूप म रहन्छु । सबै उत्कृष्ट छ भन्छु; तर हाम्रोमा जस्तो प्रतिकुलता विश्वको कमै वश्वविद्यालयमा होला । यस्तो मेरो अनुभव छ ।
अघि भनो, म काठमाडौाबाट तीन दिन अघि हिाडेको थिएा । दमक पुगेर प्रतिभा निकेतनद्वारा आयोजित देवकोटा जयन्ती मनाउने सल्लाह थियो; सो सौभाग्य कार्तिक १५ गते प्राप्त भयो । धन्य हाम्रा मेघराज तिमसिना, प्रा. मोहन भण्डारी लगायतका साहित्यप्रेमीहरूको उत्साहले जम्मा एउटा भएपनि
(महाकविको) सालिक स्थापित छ, त्यत्रो दमकमा अरू स्रष्टाको नाममा केही बनिएको छैन; तर विशाल चौडा सडक; मनोरञ्जन घर, भव्य महल, अपार्टमेण्ट घर, स्वास्थ्य र शिक्षाको व्यापार अकल्पनीय छ । कला संस्कृति र सिर्जनापक्ष भने टालिएकै छ । यता दीपावलीको समय र संविधानसभाको चुनावले गर्दा सारा देश उत्साह र अनिश्चित आतंकको धुावाले कुइरी मण्डल थियो तथापि हामीले मनायौा । महाकविको स्मरण गर्यौा ।
त्यसपछि दुई दिन घरै बसो; आमा र दाजु भाउजू इष्टमित्र सागै । आमाको रहरले अर्कै सानो सुन्दर घर बन्दैछ । उहााको यस जीवनवादी रहरलाई; लोकको अतृप्त तृष्णालाई हामीले पूरा गर्न प्रयत्न गर्दैछौा । कार्तिक १७ गते रविबारको बिहानी उडानबाट अञ्जना र सेवा पनि विराटनगर ओर्लेर दमक आइपुगे । बिराटनगर जहाजबाट उत्रेर दमक आउन अढाइ घण्टा जति लाग्छ । भविष्यमा दमक वरिपरि जहाज मैदान खुल्यो भने, कुनै तीव्र गतिको बिद्युत यान चल्यो भने यो समय छोटिएला तर हाम्रो मनमा आज त्यसको कल्पना छैन । देशले भोगेको अभाव र गरिविले धेरै सम्भावनाहरू निर्जीव पार्दाेरहेछ । देशको विपन्नता र अज्ञानतालाई व्यक्तिले भोग्नुपर्ने कस्तो होला ।
लक्ष्मीपूजाको दिन हाम्रोमा पीठो कुट्नेहरूको पालो हुन्छ किनभने गाउााभरिमा एउटै ढिकी छ । प्राचीन सभ्यताको प्रतीक ढिकी दमकबजारतिर (गाउामा पनि) सबैले उखेलिसकेका छन् । ढिकी बनाउने काठ, त्यसलाई स्थापना गर्ने ठाउा, त्यसको छानो, बाराबेरा, त्यसपछि चाहिने ओखली, मुस्ली, आग्लो आदि अनेक औजार जोडेर बनाइएको ढिकी एउटा सार्वजानिक औ निशुल्क सेवा केन्द्र हो; नगर जीवनमा पसेको मान्छेले धान्न सक्तैन । त्यसबाट उत्पन्न हुने ध्वनिमा अब प्राचीनताको सांस्कृतिक लय मेटिएको छ, प्रदूषण र झर्काे जस्तो तत्त्व प्रतिस्थापित छ । त्यसैले होला ढिकीको प्रयोग कम हुादैछ तर हाम्रोमा छ आमाको रहरले । त्यसले हाम्रो भाङबारीमा अनादिकालदेखिको जीवन्ततालाई बाचाएको छ ।
गाईतिहारे औासीको दिन, दिनभरिको ढिकी र छरछिमेकदेखि उठेको सेलरोटीको बास, सााझदेखिको झिलिमिलि र पटकाले उल्लसित दमक शहर जगमगाएर उठ्यो । एकछिन बल्दै फेरि झ्याप्प आध्यारोमा लुक्तै गर्छ; आवाज, ध्वनि, रंग, प्रकाश र वायुले गर्दा जीवन अर्कै भूमिमा पुगेझौ हुन्छ । अबेरसम्म आवाजले आनन्दले सुत्न दिएन यद्यपि हाम्रोमा यसपालि तिहारको माला टीका थिएन ।
त्यसको भोलिपल्ट १८ गते प्रातै उठ्यौा— चारबजे । यतिबेला पनि आमाले मलाई नुहाउने पानी तताउने तर्खर गरेको देख्छु— मैले त भनो— मोटरले तानेको पानी भूगर्भको तातो होला आमा पर्दैन, तर आमा भन्नुहुन्छ, म तताइदिन्छु । त्यसो भए ग्यासमा तताउनू । आमा भन्नुहुन्छ— आगेनामै बसाल्छु आगो पनि ताप्नुपर्छ । सम्झो अब आगो ताप्ने संस्कृति नेपालका शहरबजारमा कति प्रतिशत बााकी होलान् ? तर आमाको डल्ले भााडामा मेरो पानी तात्यो । यसरी स्नेह र ममता सदा अक्षय रहेछ । नयाा घरमा पसेर बिस्तारै आगेनामा आगो जोरेर ओदान माथि डल्ले भााडो राखी उमालेको पानी, गंगाले स्नानागार पुर्याई; मैले स्नान गरो । यही ममता र प्रेमको लागि म घर आउाछु । ठुल्दाजु र भाइहरू पनि, बैनीहरू पनि त्यसैले तानिएका हुन्छन् । त्यस्तै ममता खानी हुनुहुनछ भाउजू, निश्वार्थ दाजु । दुवैलाई मन छ हामीलाई राम्रो खानेबस्ने प्रवन्ध गरी आनन्द दिनु । यसैले पनि मलाई घर आउन मन लाग्छ । त्यहीा पचासौा वर्षदेखिको पारिवारिक संस्कार एवम् परम्परा सुगन्धित हुन्छ; यता काठमाडौातिरको नागर शुष्कताले नित्य लखेटिएका हामी उता पुगेर एकैछिन बिसाएर स्वास फेर्न पाउाछौा । त्यहाा ढिकीको ढ्वाकढ्वाक र जााताको घ्वाइाघ्वाइा छ, त्यहीा गोठमा १२ लिटर दूधदिने गाई छ, छरछिमेकी, फलफूल र सागशब्जी वगान । तिनमाथि चारै प्रहर गाउने पक्षी, बुबाले रोपेका, आमाले गोडेका यस्ता आनन्दका स्रोत छन्; आनन्दकर परिवेश छ । त्यसैले बारम्बार दाजु पुग्नुहुन्छ ।
अब धेरै सुविधा थपियो । विशाल मार्ग छ घर सामुन्ने चौडा कालो पीच । आागनमा धनबहादुर भाइको भ्यान पर्खिरहेको छ । नुहाइधुवाई बस्त्र धारण गरेर चिया नास्ता पश्चात् झोला निकाल्दै म प्रश्न गर्छु : ‘कति लिने भाइ’ ? ‘दाजुलाई के कति भन्ने र मात्र १५०० दिनू’ ऊ भन्छ र हामी पााच नबज्दै भ्यान चढ्छौा । पूर्वमा लाली फाटेको छैन । अलिकति उज्यालोको तीव्रताले निर्मित एक मण्डलाकार छ । मैले हिजो बजाएको अखण्ड मण्डलाकार सम्झो, मैले सूर्यकोटी समप्रभो सम्झो । दिनभरि हिजोको रमाइलोमा गंभीर आनन्द दिने विद्वान् काका र यता हल्का रमाइलोमा सहभागी कृष्णबहादुर अनि लक्ष्मी भाइ थिए । प्राचीन आनन्दका संयोजक । त्यति सम्झिादै आमासित बिदा माग्यौा । हाम्रो भ्यान डीलडीलको सीत हेर्दै बाटा लाग्यो । पूर्वको अरूणिमा झन् गाढा र ज्योतिर्मय मण्डल माथिमाथि चढ्दो छ । ज्योतिर्मय लाल गोलाकार जगत् ब्यूाझाउन आएको छ । हामी सबै स्वीकार्दै, त्यसलाई निशुल्क प्राप्ति ठान्छौा । तर यसको प्रदाताप्रति हाम्रो कुनै विनयभाव छैन ।
झन्झन् उज्यालो बढ्दै गयो । लामो झरीबादल बर्षापछिको यस्तो प्रभात आज कति स्वच्छ थियो । धनबहादुर भाइ सोधेको बोल्छ, अथवा नबोली सरर चलिरहन्छ । त्यसरी एकै घण्टामा कााकरभिट्टामा ओराल्यो । मान्छे यहाा कम्ती थिए । दशबाह्रवटा टयाक्सी र भ्यान थिए । भर्खर बजारमा चिया पाक्दै थियो । तिहारले छोपिसकेको एक प्रकारको मीठो मौनता र नीरव शान्ति थियो ।
त्यहीाबाट अर्काे टयाक्सी फेला पर्यो र चालक भाइ तुलसीबहादुर अघि सरेर भन्छ— इन्डियन इम्वेसीबाट रोड पर्मिट लिएको गाडी, दुवै देशमा चल्छ सर । म डराएको थिएा— भन्सारमा कतै दु:ख दिने हुन् कि, झिटी गुन्टा लगेज उधिन्ने हुन् कि, अघि डा. कविता लामाले नेपालबाट उपहारमा पाएका पुस्तकहरूको प्याकेट पनि भन्सारले इण्डिया ल्याउन नदिएर, भन्सार तिर्न लगाएको कुरा सुन्यौा । त्यस्तो हुने हो कि; दुईचार पुस्तक कोसेली बोकेका छौा । त्यता इण्डियाबाट भने देशभरिका नाकागरी दिनको पााच ट्रक पुस्तक नेपाल भित्र्याउाछ, तर हामीले नेपालबाट एक प्याकेट उपहार कृति भारतमा ल्याउन पनि डरसरी हुनुपर्छ । वर्षाैं भयो सिलिगुडी, दार्जीलिङ कराएको, पूर्वेत्तर भारत कराएको, हामी यतादेखि कराएको, तर कुनै नेपाली सरकारले यस्तो असमानताको टुङ्गो लगाउन सकेनन् । कत्रो अन्याय छ, ससमानता छ, सुन्दैन, नेपाली मन्त्री, प्रकधानमन्त्री उपस्थित मिटिङमा हामीले दु:ख पोखेको; नेपाली बुक सोसाइटीले वर्षांैदेखि बिन्ति गर्दाेछ; बारम्बार अखबारमा लेखेका हौा, गत वर्षको अगष्टमा साहित्य अकादमी दिल्लीमा आयोजित भारत–नेपाल स्रष्टा सम्मीलनमा कुलपति बैरागी काइालाको प्रस्तुतिको एउटा बुादा यहीा थियो तर कसैले सुनेन । तस्कर गुण्डाहरूले भनेको भए सरकारले सुन्थ्यो होला; अझ कालो बजारको स्वर सुन्थ्यो होला तर अक्षरमा खेल्ने हामीसित केको तागत हुन्छ र सुन्छ । अझै सुन्दैन होला । तर आज म भयभुक्त भएा भारतीय भन्सारमा गाडी नै खोलेन, सूटकेश हेरेन, सोधेन । कारण यो पासवाला थियो । यस्तो हुन्छ भन्ने जानेको भए अरू पनि एक बाकस पुस्तक लिएर आउादा हौा, उपहारको लागि तर त्यो थाहै भएन ।
त्यहाादेखि वगानैवगानको भित्री बाटो, हरियालीको चेपैचेप, मान्छे राम्ररी उठ्नुभन्दा पहिले हामी अघि बढ्यौा । दीपावलीका केराका थाम बाटाभरि, प्रवेशद्वारहरूमा ठडिएका, केही लडेका थिए । ठाउाठाउा बनाएका अस्थायी पूजास्थाल, बिजुलीका तार, निभेका दिया र फूलहरू विश्राममा थिए । हामी सिलिगुडी बजार पसेनौा त्यसैले पनि साराकासारा मार्ग परिवेश सुनसान थियो । एक मन त डरडर पनि लाग्यो । यो सुनसानमा भित्र कतै पुर्याएर अरू मतियार भिडाएर यसले लुटपाट गर्ने त होइन; त्यस्ता पनि कथा सुनेका छौा; हाम्राहरूले भोगेको देखेका छौा । हे प्रभू ! आज त्यस्तो कुरा नहोस् ।
एनजेपी पुग्न एक घण्टा समय लाग्यो होला । कतिपल्ट आएको ठाउा आज पनि अपरिचित लागेन । कतिपल्ट हाम्रो हैदरावाद जाने रुट यही थियो । आज उसैगरी स्टेशनमा पुग्यौा तर कोही परिचित छैन तथापि रेल आवागमनको सूचना गर्दा अङ्ग्रेजी, बंगाली र नेपाली गरी तीन भाषामा उद्घोषण गर्छ । मलाई लाग्छ— यो पनि हाम्रो आागन हो । यतिले पनि हाम्रो सम्मान र सुरक्षाको बोध हुन्छ । मैले दिल्ली–काठमाडौा जेट यानमा नेपाली उद्घोषण सुनेको हुा, त्यसैगरी काठमाडौा–कतारको विशाल यानमा पनि नेपाली समेत त्रैभाषिक उद्घोषण सुनेको हुा । यसरी भिन्न भूमिमा हाम्रो भाषाको सम्मान गर्ने कोही छ भन्ने थाहा पाउादा पनि त्यसले एउटा सुरक्षाबोध हुने रहेछ । व्यक्ति भन्दा पनि मेरो जाति र यसको भाषा चिनिएछ भन्ने ढुक्क लाग्दो रहेछ । यसले अर्कातिर पनि सङ्केत गर्दछ— नेपाली जातिको आवागमन कति विस्तृत र व्यापक हुन थालेको छ । यो सागै नै भाषा र संस्कृतिको आवागमन हुने हो । हाम्रो सम्मानमा नै यसरी त्यहाा हाम्रो भाषा बोलिएको हो । यो नेपाली समेतको भूमि पनि हो । त्यसले गर्दा पनि एनजेपी आफ्नै लाग्यो; त्यहाा थुप्रै नेपालीको निरन्तर आवागमन थियो । विश्राम गृहमा ज्यादाजसो दार्जेलिङ, सिक्किम अनुहारका नेपाली नै थिए । उता पूर्वाेत्तरकालाई छुटयाउन मुश्किल पर्छ ।
रेल चढेको कैयौा पल्ट भयो होला— २०२८ सालमा वनारस जाादा पहिलोपल्ट जोगवनीमा चढियो । त्यस यता कति भो कति ! चार दशक भित्र सयौापल्ट पुग्यो होला । तर पनि नेपाली संस्कृतिमा रेल नपर्ने भएकाले चढेको बिर्सिइन्छ, यो सधौ विदेशीय वा पराई शक्ति जस्तो, अनौठो लाग्छ । रेल चढ्नु अघिको अज्ञानतामा आवश्यक पर्ने आतेसको भावना त्यसपछिको हुल र ठेलमठेल, भीडमै हराएर उपयुक्त कोठामा नपुगिने भय; साथी छुट्ने भय, चोरी र लुटिनाको भय— धेरै कुराको प्रतीक हो । यो संसारमा मानिसहरूको भीडमा, अन्योल कुहिरोमा हामीले गरेको भागदौड र रेल चढ्न गरेको झम्टाझम्टी सदा उस्तै लाग्छ मलाई । यद्यपि त्यहाा व्यवस्था छ सिस्टम छ तर पनि झम्टेर पुग्नु ठेलिनु र खाादिनु मलाई सदा नै अनिवार्य लाग्दछ । त्यसले भय उत्पन्न गर्छ । एक आधा घण्टाको ट्रौमा सञ्चार हुन्छ ।
यसपालि पनि अघि नै टिकट गरेका हौा । कन्फर्म छन् तर एक दर्जन लिक र लाइनतिर पस्ने अनेक सींढि र भर्याङमा कुन चिनेर कता झर्नु, कहााको कुन रेल पसेर कता रोकिन्छ त्यो संस्कृतिमा नहुर्कनेलाई अन्यौलको बजारमा पसेझौ लाग्छ । मिनेटमिनेटमा रेल आएका छन्, गएका छन्, हाम्रो कुन लाइनमा रोकिन्छ कतिबेर अडिन्छ, आफ्नो डिब्बाको नम्बर पत्ता नलागेर समयमा उठ्न नसकेर बेपत्ता हुाइने हो कि— यस्तो आशंका र भयले एकपल्ट छुन्छ । घडी हेर्दै अधीर हुादै सन्देह र आशंकामा तीन घण्टा बस्यौा । तर मैले नेपालमा पढ्न थालेको फ्रिडम फ्रम द पाष्ट साथमा थियो । झिकेर त्यही पढ्न थालो । यसलाई मैले अतीतबाट विमुक्ति सम्झेर बढ्न थालो । बेलाबेला चनाखो गर्दै त्यही पढिरहो । मलाई दुई वर्ष अघि सजन कुमारले उपहार गरेको कृति । यसलाई सरसर्ती मात्र पढेको हो । यसपालि मेरो शैलीमा गम्भीरतापूर्वक पढ्ने रहर जागृत भयो र यस यात्राको लागि बोकेका कृतिमध्ये एउटा यो पनि परेको छ । अरू कृतिबारे पढ्न भ्याएाछु भने पछि उल्लेख गरौाला । अञ्जना र सेवा आआफ्ना पुस्तक पढ्न थाले, स्टेशनमा बिक्ने नयाा रीडर डाइजेष्ट पनि कति महागो ! अञ्जनासाग रविन्दर सिंहको आई टु ह्याव् अ लव् स्टोरी थियो; सेवासाग चाहिा शिरिषको फूल ।
प्रत्येक यात्रामा म आफ्नो शैलीले गम्भीर पठन गर्न रुचाउाछु । मेरो पठनको शैली अर्कैछ— त्यसबारे पनि यहाा दोहोर्याउन चाहन्ना ।
वास्ताबस्ता ११:३० मा राजधानी एक्सप्रेस आउने घोषणा भयो । भरे विचलित परिएला कि एउटा राता कमेजे कुल्लीलाई बन्दोबस्त गरेको थिएा । उसका सुकिला दाात, फुलेका दारी, घोप्टा तिलचामले जुाघा र सरल भारतीय नागरिकको संस्कृतिको प्रतिनिधि व्यक्ति मलाई खूब मन पर्यो र अघि नै उसलाई रोजेको थिएा । नभन्दै पढ्दा पढ्दा हामी थाकिसकेका थियौा । रेलको सिटी सुन्नासाथ उफ्रेर ऊ माथि विश्रामालयमा आयो । हामी युद्धमैदान हेर्दै कोलाहल सुन्दै भिड्न तत्पर भयौा । राता कमेजोले दुइवटा सुटकेश शिरमा हालेर एउटा झुण्डयायो, भारतको यो पुरानो संस्कृति । हामीले पनि आफ्ना झोला भिर्यौा । मसाग बात गर्दै गयो— एनजेपीमा मात्र १४० कुल्ली छाौ हजुर; मैले सन् १९७२ मा लाइसेन्स लिएको हुा; म सोर वर्षको थिएा उसले परिचय दिएको थियो । रु एक सय ज्यादा भो भाइ सामान त्यति चढाएको, मैले भनो । हामीलाई मुस्किल छ, दिनको तीनचार सय कमाउन । मैनाको पााच रु सरकारी टयाक्स पनि तिर्नुपर्छ । त्यसको सट्टा के पाउाछौ ? एउटा लाइसेन र रातो कमेज फिरीमा भन्दै ऊ अलिकति मुस्कायो । फेरि उता दार्जेलिङ जाने स्टेशनमा ठेल्ने ट्रलि राखिदियो र हाम्रो रोजीरोटी समाप्त हुादैछ । हामीले विरोध गर्यौा— यो ट्रलि नल्याउन् भनेर, यहाा पनि ट्रलि ल्यायो भने अब गाउा फर्किंदा हुन्छ; गाउामा पनि कुनै काम छैन । एकपल्ट नेपालको उदयपुरमा ढाक्रेहरूले पहाड चढ्ने ट्रकको वा टयाक्टरको विरोध गरेको खबर छापिएको थियो । यहाा ठिक त्यस्तै रहेछ । प्रविधि पनि गरिब र दु:खीका लागि बैरी हुादैछ । श्रम गर्ने उपाय नभेटेर मानिस कहिलेकाहीा प्रविधिविरुद्ध लडाइा गर्न तत्पर छ; तर के उसले जित्ला र ?
तर मैले टिकट पढेर थ्रीको ‘ए’ भनो; राम्रो नबुझेरै किनभने त्यहाा लेखिएको त्यही थियो । निरक्षर कुल्लीले बाकस ठेल्दै थ्रीको ‘ए’ भित्र पस्यो; हामीले पछयायौा— पुगेर खोज्दा कुनै सिट नम्बर मिल्दैन । एकछिनमा कुरो बुझाएर अर्कालाई देखाउादा हाम्रो कोच नम्बर बीको ‘फोर’ रहेछ सबै टिकट ‘बी’ का रहेछन्; त्यो थाहा नपाएर भारीले किचिएको विचरा एकपल्ट रिसाउन खोज्यो । तर उसलाई रिसाउन फुर्सद थिएन । पनि मलाई यति मूर्ख बनेकोमा पश्चात्ताप गर्ने समय पनि थिएन । त्यहााबाट तर्सेर आत्तिदै घुर्चिंदै ठेल्दै ऊ झर्यो मान्छेको अटेसमटेस सास थुन्ने थियो; हामी पनि मरेर ओर्लियौा; राता कमेजे जोडले अघिअघि उड्न थाल्यो— हाम्रा बाक्सा सागै यो कुंभमेलामा हराउने हो कि ? मैले आफ्नो दृष्टि जोर बाकसमा स्थिर गरेर उसकै गतिमा उड्न थालो, सेवा र अञ्जना परै छन् अब रेल छुटयो भने के हुन्छ ! रेलले सिटी फुकिसक्यो रेलको मुखबाट पुछारसम्म भारी घिसार्दै दौडादा मेरो मुटु ढुकढुक भयो । सम्झो— आज मूर्ख भइयो, शायद अब यो यात्राको यहीा अन्त्य हुने भो अब शिलाङ होइन घरै फिर्नु पर्ने हो कि ? पर्सीको सम्मेलन छुट्यो भने जानुको के अर्थ रह्यो ? ठूलो भय र सन्त्रासमा देवीदेवता पुकार्दै बल्ल ठीक बग्गीमा चढ्यौा; सीटमा बस्न नपाई राजधानी सिटि फुक्तै हल्लिन थाल्यो । विचरा कुल्ली त्रुटीपूर्ण सूचनादाता मतिर फर्केर थप दाम माग्न खोज्दै थियो; मलाई उसले मूर्ख ठहराएको हुनुपर्छ; कुरो त्यस्तै थियो तर राजधानी तीव्र गतिमा छकछकाउन थालेकाले ऊ आत्तिादै ढोकातिर बढ्यो । ढोकैमा पुगेर सेता दाातका एक फ्ल्याश मतिर फाल्दै बुरुक्क तल उफ्रियो । कुन्नि यो दु:खीले घुाडा पो खुस्कायो कि । रेलले तीव्र गति लिइसकेको थियो ।
कत्रो आपद छ यस्तो नवीन संस्कृतिमा । जतिपल्ट चढे पनि आज एकपल्ट म आफ्नै मुगलानका सुतार र ठूले जस्तो भएाछु अवोधतामा । म अझै भित्र खुम्चिरहेको थिएाछु; तर वरिपरिकाले यसरी म आत्तिएको चाल पाए कि भन्ने सन्देहले बिस्तारै सीटमा बसेर सम्हालिन खोजो । त्यसपछि मैले अतीतका ठूले र सुतारको स्थिति सम्झो: “आसाम मेल !” मानिसको दौडादौड देखिन लाग्यो । मल्याकमुलुक उनीहरूले हेरे— मानिस त्यही रेलतिर दौडिरहेछन् ।” “ आछाम जाने रेल यही होला दाइ, जौा पसौा” कान्छाले भन्यो । मुख धुनु थिएन; दिशा पिसाबको निम्ति जता पनि मानिस छन् । त्यहाा ठाउा छैन । कचेराले ढाकेका चिप्रे आाखा र रित्तो पेट लिएर मान्छेको अपार भिड घुर्चिंदै उनीहरू रेलतिर बढे । चढेर भित्र पसे । एकदम सफा र राम्रा बस्ने सिटमा अझ राम्रा र मोटा मानिसहरू बसेका छन् । एकातिर मानिसहरू गफमा मस्त छन्, अर्कातिरका खानमा व्यस्त छन् र बााकीलाई पस्नु निस्कनु, भारी उचाल्नु पछार्नु उत्तिकै धावा छ । सुतार कान्छो थ्याच्चै भुइामा बसेर दाजुलाई बस्ने सङ्केत गर्दै भन्यो, “याा बस दाइ, माथिका सिटमा त ठूला–ठूला साहेपहरू बस्छन् ।” दुवैले पलोटी कसे । उनीहरूमा दृष्टिपात गर्दै मानिस खित्खिताउन लागे । गर्दागर्दै सम्पूर्ण कोठा हाासोको फोहरा बन्यो । उनीहरू केवल मुखामुख गर्न सक्थे, आत्तिन जानेका थिए । यतिकैमा एउटा मोटेले बोल्यो, “अरे यह कमरा रिजर्व है, यहाा से निकलो, कहाा जाओगे ?” उनीहरू फेरि मुखामुख गर्छन् । अनुहारमा निर्दाेष रेखाहरू कुद्छन् । ओह ! यस संसारमा मानिसलाई कहीा दोष छैन भने त्यो निर्दाेष रहनुमा मात्र हुनसक्छ । त्यो मानिस फेरि बोल्यो “यह रिजर्व है समझे ?”
“हामी त साहेब, पहाडबाट आएका” (मुगलान : पृ: ९) ।
यात्राको आरम्भ नै यस्तो भयो । त्यसपछिका अनेक संभावनाले, सन्त्रासले मलाई बौरिन आधा घण्टा लाग्यो । बल्ल राजधानी उडेको थाहा पाउन थालो । एकघण्टा पछि तपाईंलाई खाना के ल्याउा सर, भन्दै एउटा नाम टिपुवा युवक आयो । बोलीमा बंगाली वा नेपाली छुटयाउन सकिना । ऊ दुवै भाषा त्यसरी बोल्थ्यो । तर अधिक पान सेवनले उसका दन्त खैरिएका थिए— मैले ठानो यो बंगाली हो कि । अनि मैले सोधो खानामा के के छ भाइ ? उसले बतायो आलु पनीर, राइस, रोटी दाल, शब्जी आदि । मैले सोधो कुन खानाको कति पर्छ ? तब मेरा छेउको अर्काे युवकले यो राजधानी हो सर, यसमा पैसा लाग्दैन; जे खाए पनि हुन्छ भने । म छक्क पर्दै थिएा । केटालाई टिप्न हतार थियो । दोस्रो युवकले थप्यो— चिया नास्ता पानी खाना सारा कुरा अस्तिनै टिकटसागै तिरिसकियो । आज फिरिमा छ । उनीहरूले आत्तिएको मलाई हिन्दीमा बुझाए ।
त्यसपछि मात्र मेरो अज्ञानता खुल्यो र तत्काल भनो— उसो भए रोटी शब्जी । वास्तवमा म कहिल्यै राजधानीमा चढेको रहेनछु । कहिल्यै पनि यस्तो एसी (वा स्पेशल) ट्रेनमा चढेको रहेनछु ।
---------------------------------------------------------------------------------------------------
1. सो यात्राको सम्झना मेरो एक्लै एक्लै एक्लै निबन्धसंग्रह (२०६०) मा सङ्कलित ए मास्टर नानी ! ९० सालका भुइाचालाको किताप निबन्धले प्रस्तुत गर्दछ ।
2. व्याकुल पाठकद्वारा सम्पादित नेपाली नियात्रा खण्ड–एक २०६९ मा संकलित ।
3. A Dreamless Night in the Scotland of the East. (in Reading Beyond the Borders— 2012)
enjoyed your comments about technology and labor, and also about our hilarious mistakes that were not so hilarious at that time.
ReplyDeleteदेशको विपन्नता र अज्ञानतालाई व्यक्तिले भोग्नुपर्ने कस्तो होला । it is most important line here. i am happy to reafd is gurudev
ReplyDelete